Upravit stránku

Hlavní příčiny navrhované změny přístupu k tělocviku na školách

Hlavní příčiny navrhované změny přístupu k tělocviku na školách a podle Margaret Whitehead „Physical Literacy Throughout the lifecourse“
1) Důležitost pohybového vývoje v raném dětství byla zapomenuta.
2) Stále ubývá pohybová aktivita v našem životě, v našem životním stylu.
3) Školní tělesná výchova se v mnoha rozvinutých zemích vydává směrem k vysokým výkonům a elitářství, zanedbává žáky, kteří nemají vynikající schopnosti. Představa, že samotná účast v aktivitě je hodnotou sama o sobě přestává být patrná v mnoha školních činnostech.

Proč potřebujeme pohybovou gramotnost? Pohybovou gramotnost velmi zjednodušeně chápeme jako to, co člověk zvládá v oblasti pohybových aktivit a sportu. Čemu se za svůj život naučí a naučil a jak jednotlivé pohybové dovednosti využívá v běžném životě. Současně můžeme my, nebo instituce (stát) definovat, co by jedinec vzhledem ke svému věku měl vlastně znát a umět, tak jako obdobně třeba v matematice, češtině, angličtině, či jiných činnostech.

I.stupeň pohybové gramotnosti – základní. Gymnastika a  Atletika jsou , obecně považovány za základ všech sportů, jsou  tedy i nezbytnou součástí pohybové gramotnosti, pokud však dodržíme určité  zásady. Pro oba sporty ve škole tak platí 4F: zábava (Have Fun), zdatnost (Gain Fitness) pohybové základy (Acquire good Fundamentals) přátelství (Enjoy Healthy Friendship). Přrozeným základem pohybové gramotnosti je rovněž plavání, jako nezastupitelná dovednost prováděná v každém věku. Základy pohybové gramotnosti je třeba rozvíjet hlavně v období předškolního a školního věku ( do I.stupně ZŠ)

II.stupeň pohybové gramotnosti – navazující. V této etapě rozvoje pohybové gramotnosti využíváme zejména  pohybové hry, základy individuálních sportů (lyžování, cyklistika, bruslení apod.) a sportovní disciplíny a sportovní hry přiměřené věku. (I. a II.stupeň ZŠ) 

III.stpupeň pohybové gramotnosti – rozšiřující. Sportovní disciplíny, sporty, sportovní hry, nesoutěžní sportovní aktivity, turistiku a  inkluzivní kolektivní sporty. ( II.stupeň ZŠ, SŠ, university…) Inkluzivní sporty zapojí do hry všechny hráče, jsou koedukativní, nekontaktní,neposkytují výhodu na základě staby těla,nekladou soutěž na první místo, zdůrazňují spojení pohybu, zábavy a kooperace. (např. Kin-ball a Ultimate Frisbee)

Filozoficky jsou programy Akademie Rinosport  založeny   na zásadách pohybové gramotnosti, prakticky přináší nové vybavení, nové metodiky ke každému z uvedených sportů a pohybových aktivit. Přináší   také systém školení ve spolupráci s obcemi, kraji a MŠMT v rámci školení DVPP.  


 

Nahoru